-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012

Απαραίτητο: οι σωστοί συνδυασμοί ... τροφών ...!


Σοφία Ζαγκανίκα, MD
 
Οι διάφορες ομάδες τροφίμων αφομοιώνονται από τον οργανισμό μας με διαφορετικό τρόπο, σε διάφορα σημεία του σώματος και φυσικά χρησιμοποιώντας διαφορετικές χημικές ουσίες. Έτσι, προκειμένου το πεπτικό μας σύστημα να λειτουργεί αποτελεσματικά, θα πρέπει να προσέξουμε τους συνδυασμούς που κάνουμε στο πιάτο μας.

Μερικά τρόφιμα απαιτούν ένα αλκαλικό περιβάλλον, ενώ ορισμένα άλλα απαιτούν όξινο (υδροχλωρικό οξύ) για την πέψη. Έτσι, πρέπει να φροντίσουμε ότι δεν καταναλώνουμε ταυτόχρονα τροφές που απαιτούν διαφορετικό περιβάλλον γιατί μακροπρόθεσμα αυτοί οι συνδυασμοί τροφών προκαλούν διαταραχές όπως π.χ. δυσκοιλιότητα και επιβραδύνουν τον μεταβολισμό μας.

Όταν λοιπόν ετοιμάζουμε ένα γεύμα, ας έχουμε στο μυαλό μας τα παρακάτω όσον αφορά τους συνδυασμούς τροφών που θα πρέπει να κάνουμε:

Ποτέ μην τρώτε τροφές με άμυλο και όξινες τροφές (φρούτα ή χυμούς φρούτων) ταυτόχρονα, σε ένα γεύμα.

Για παράδειγμα, το λευκό ψωμί και οι χυμοί εσπεριδοειδών δεν μπορούν να αφομοιωθούν ταυτόχρονα από τον οργανισμό σας. Λίπη καισάκχαρα φρούτων δεν πρέπει να συνδυάζονται σε κανένα γεύμα. Με απλά λόγια, δεν πρέπει ποτέ να τρώμε δημητριακά, ψωμί, πατάτες ή άλλα τέτοια τρόφιμα μαζί με πορτοκάλια, μούρα, γκρέιπφρουτ, ανανά, ή άλλα όξινα τρόφιμα.

Όχι στις πρωτείνες και στους υδατάνθρακες ταυτόχρονα

Τρόφιμα που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες (όπως οι ξηροί καρποί, τα φασόλια, οι φακές, το γάλα, τα αυγά, το τυρί, τα κρεατικά κ.α.) και τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες (όπως οι πατάτες, το καλαμπόκι, οι αγκινάρες, τα κάστανα,οι γλυκοπατάτες,οι κολοκύθες, τα καρότα, τα τεύτλα κ.α.) δεν θα πρέπει ποτέ να καταναλώνονται ταυτόχρονα, στο ίδιο γεύμα όπως επίσης θα πρέπει να υπάρχει μόνο ένα είδος πρωτεϊνών ανά γεύμα. Αυτό γιατί η πρωτεΐνη απαιτεί όξινο περιβάλλον στο στομάχι, ενώ οι υδατάνθρακες αλκαλικό. Η ταυτόχρονη κατανάλωσή τους θα προκαλέσει την εξουδετέρωση του όξινου περιβάλλοντος από το αλκαλικό (ή αντίστροφα) κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα συμπτώματα όπως καούρα, φούσκωμα, δυσκοιλιότητα κ.ο.κ.

Προσοχή στα επιδόρπια

Τα επιδόρπια, στο τέλος κάθε γεύματος είναι κακή ιδέα. Δεν μπορούν να αφομοιωθούν εύκολα μετά την πρόσληψη των υδατανθράκων ή των πρωτεϊνών του κυρίως γεύματος και "κάθονται" στο πάνω μέρος της τροφής που καταναλώσατε δίχως να χωνεύονται δημιουργώντας δυσπεψία.

Πεπόνι και πέψη

Το πεπόνι δεν πρέπει ποτέ να καταναλώνεται με οποιαδήποτε άλλα φρούτα ή τρόφιμα καθώς δεν μπορεί να χωνευθεί αν συνδυαστεί με οτιδήποτε άλλο.

Φρούτα

Όσον αφορά τα φρούτα, ποτέ δεν συνδυάζουμε όξινα φρούτα (πορτοκάλι, γκρέιπφρουτ, ρόδι, φράουλα, ανανά, μανταρίνι, λεμόνι, ακτινίδιο) με γλυκά φρούτα (μπανάνα, σταφίδες, σύκα, σταφύλια κ.α.) καθώς δεν μπορούν να χωνευθούν μαζί. Τα φρούτα, αν είναι δυνατό, θα πρέπει να είναι ένα ξεχωριστό γεύμα από μόνα τους.

Γάλα

Το γάλα δεν πρέπει να καταναλώνεται ταυτόχρονα με το κρέας, αλλά είναι ένας καλός συνδυασμος με φρούτα (εκτός από τα εσπεριδοειδή). Γεύματα που συνδυαζουν το γάλα με ... τοστ ή αυγά (π.χ. για πρωινό) είναι από τους πιο τοξικούς συνδυασμούς τροφίμων όπως και το κλασικό γεύμα με κρέας και πουρέ πατάτας είναι κάτι που πρέπει να αποφεύγουμε να καταναλώνουμε.

Ποτά

Το κρασί (κόκκινο ή λευκό), δεν πρέπει ποτέ να πίνεται με μπύρα.

Νερό κατά το φαγητό

Ποτέ μην πίνετε μεγάλες ποσότητες νερού μαζί με το φαγητό ή αμέσως μετά, καθώς θα επιβραδύνει τη διαδικασία της πέψης.

Τέλος, ένας καλός συνδυασμών τροφίμων περιλαμβάνει τρόφιμα με πρωτεΐνες και τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε άμυλο (π.χ. κρέας και πράσινα λαχανικά). Τα πράσινα λαχανικά μπορούν επίσης να συνδυαστούν με τα αμυλούχα λαχανικά (όπως το ρύζι, σπανάκι κ.α.).
 
Πηγές: kardiologika.blogspot.com (Dr Δημήτρης Ψυρρόπουλος)