-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Πέμπτη, 31 Μαΐου 2012

Συμπληρώματα διατροφής: όλα όσα θα θέλαμε να ... ξέρουμε!


Σοφία Ζαγκανίκα, MD

Σύμφωνα με τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων τα συμπληρώματα διατροφής είναι προϊόντα που περιέχουν ένα ή περισσότερα θρεπτικά συστατικά των οποίων ο προορισμός είναι να συμπληρώνουν το ημερήσιο διαιτολόγιο του ανθρώπου όταν η διατροφή δεν είναι ισορροπημένη και δεν ανήκουν στην κατηγορία των κοινών τροφών, δεν είναι φάρμακα σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί φαρμάκων, ούτε προϊόντα ειδικής διατροφής και δεν προορίζονται για ειδικές κατηγορίες ατόμων.

Έρχονται συνήθως να συμπληρώσουν, όπως το λέει και το ίδιο το όνομά τους, τη διατροφή που στις μέρες είναι ελλιπής λόγο του σύγχρονου τρόπου ζωής, της επεξεργασίας των τροφών, της μόλυνσης του περιβάλλοντος κ.α. Ο οργανισμός μας παρουσιάζει ελλείψεις σε απαραίτητα διατροφικά στοιχεία με αποτέλεσμα τη διατάραξη της σωστής λειτουργίας του οργανισμού. Εδώ έρχονται τα συμπληρώματα σε διάφορες μορφές: σε ταμπλέτες, σκόνες, κάψουλες, υγρά κ.α. για να καλύψουν αυτές τις ελλείψεις.

Δεν αρκούν τα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνουμε από τη διατροφή μας;

Κανονικά, θα πρέπει να λαμβάνουμε από τη διατροφή μας όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας. Δυστυχώς, τα θρεπτικά συστατικά μπορούν να χαθούν από τις τροφές ως αποτέλεσμα της υποβάθμισης της θρεπτικής αξίας της διατροφικής αλυσίδας, των λανθασμένων μεθόδων αποθήκευσης των τροφών, της προετοιμασίας του φαγητού και του τρόπου του μαγειρέματος. Εξάλλου, οι πολυάσχολες ζωές και οι γρήγοροι ρυθμοί συχνά μας οδηγούν στο να τρώμε έξω, στην παράλειψη γευμάτων ή στο πρόχειρο και συνήθως ανθυγιεινό φαγητό. Επιπλέον, υπάρχουν κατηγορίες ανθρώπων που χρειάζονται περισσότερα θρεπτικά συστατικά όπως τα παιδιά, οι έφηβοι, οι ηλικιωμένοι, οι αθλητές, οι έγκυες, οι θηλάζουσες, οι χορτοφάγοι, οι καπνιστές, οι εξαρτημένοι από το αλκοόλ, όσοι έχουν μακροχρόνιες ασθένειες, όσοι ακολουθούν συγκεκριμένες δίαιτες κ.α. Όσο δεν αλλάζουμε πλήρως τη διατροφή και τον τρόπο ζωής μας, τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να μας βοηθήσουν να λαμβάνουμε την καλύτερη δυνατή ποσότητα θρεπτικών συστατικών που χρειαζόμαστε.

Είναι τα συμπληρώματα διατροφής μια γρήγορη λύση; Χρειάζεται να παίρνουμε συμπληρώματα διατροφής μόνο για ένα μικρό χρονικό διάστημα;

Η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής δεν είναι μια γρήγορη και πρόχειρη λύση ανάγκης σε αντίθεση με τα περισσότερα φάρμακα. Ο οργανισμός μας χρειάζεται μια σταθερή, τακτική λήψη θρεπτικών συστατικών που παίρνουμε από τη διατροφή ή τα συμπληρώματα για να διασφαλίσουμε τη σωστή λειτουργία του. Πάντα υπό το πρίσμα του σύγχρονού τρόπου ζωής, η τακτική χρήση συμπληρωμάτων μας βοηθά να πετύχουμε τη βέλτιστη υγεία. Συστήνεται όταν ξεκινάμε να λαμβάνουμε ένα νέο συμπλήρωμα διατροφής να δώσουμε ένα περιθώριο περίπου 12 εβδομάδων για να δούμε αν θα έχει αποτελέσματα στον οργανισμό μας.

Λαμβάνουμε τα συμπληρώματα διατροφής μαζί με το φαγητό μας;

Εξαρτάται από το είδος συμπληρώματος που λαμβάνουμε. Για παράδειγμα οι λιποδιαλυτές βιταμίνες και τα συμπληρώματα λιπαρών οξέων (ωμέγα 3 κ.α.) απορροφώνται καλύτερα εάν υπάρχει λίπος στη διατροφή μας κατά τη λήψη τους. Για αυτό το λόγο, αυτού του είδους τα συμπληρώματα θα πρέπει να λαμβάνονται μετά ή κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Για άλλους τύπους συμπληρωμάτων η λήψη πριν ή μετά το φαγητό δεν έχει σημασία. Παρόλα αυτά, για όσους έχουν ευαισθησία στο στομάχι δεν συστήνεται να τα λαμβάνουν μαζί ή μετά το φαγητό. Η καλύτερη συμβουλή είναι να διαβάζουμε πάντα τις πληροφορίες που δίνονται από τον κατασκευαστή και να ακολουθούμε τις οδηγίες λήψης. Καθώς είναι σημαντικό να λαμβάνουμε τακτικά τα συμπληρώματα, ώστε να μπορούμε να δούμε τα οφέλη τους, το να τα λαμβάνουμε μαζί με το φαγητό μας μας διευκολύνει να τα χρησιμοποιούμε ως μέρος της καθημερινής μας ρουτίνας.

Μπορώ να λαμβάνω συμπληρώματα με καφέ ή τσάι;

Συστήνεται να μην λαμβάνουμε συμπληρώματα με καφέ ή τσάι. Τόσο ο καφές όσο και το τσάι περιέχουν τανίνες, οι οποίες μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα συμπληρώματα.

Μπορούν τα συμπληρώματα να απενεργοποιήσουν την αποτελεσματικότητα κάποιων από τα φάρμακα που λαμβάνω;

Συνήθως, τα συμπληρώματα δεν μπορούν να σταματήσουν την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων. Παρόλα αυτά, κάποια φάρμακα αλληλεπιδρούν με ορισμένα θρεπτικά συστατικά επηρεάζοντας την απορρόφηση ή το μεταβολισμό των συστατικών. Αντίστροφα, συγκεκριμένα θρεπτικά στοιχεία που βρίσκουμε στα συμπληρώματα μπορεί να έχουν θετική επιρροή σε σχέση με την αποτελεσματικότητα του φαρμάκου. Παρόλα αυτά, καλό είναι να λαμβάνουμε τα συμπληρώματα διατροφής ξεχωριστά από τη φαρμακευτική μας αγωγή, τουλάχιστον 2 ώρες πριν ή μετά.

Πηγές: kardiologika.blogspot.com (Dr Δημήτρης Ψυρρόπουλος)