-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2012

Μεταβολισμός και ... ύπνος!

 
 
Ζαγκανίκα Σοφία, MD

Κοιμήσου και …ο μεταβολισμός σου δουλεύει ...!

Υπάρχουν εδώ και δεκαετίες πολλά επιδημιολογικά δεδομένα τα οποία συνδέουν την έλλειψη ύπνου αλλά και την μειωμένη ποιότητά του με αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας, στις προηγμένες χώρες και τις χώρες όπου κυριαρχεί η δυτική διατροφή και ο δυτικός τρόπος ζωής. Η σύσταση για τουλάχιστον 7 ώρες ύπνο ημερησίως δεν αφορά μόνο αυτό που ονομάζουμε ευεξία και ξεκούραση αλλά και μια πλειάδα ακόμη νευροχημικών και ορμονολογικών διαδικασιών που διαδραματίζονται στον οργανισμό μας όσο κοιμόμαστε. Όλες αυτές οι διαδικασίες προετοιμάζουν όλο το μεταβολισμό και ενεργοποιούν την παραγωγή συστατικών τα οποία θα μας χρησιμεύσουν κατά τη διάρκεια της επόμενης ημέρας.

Μια νέα έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε αυτό το μήνα στο πιο έγκυρο περιοδικό διατροφής The American Journal of Clinical Nutrition, αποδεικνύει ότι υπάρχει σαφής βιοχημική σχέση μεταξύ του περιορισμού του ύπνου και της νευρικής απόκρισης της τροφής. Αυτό που μέχρι τώρα ήταν γνωστό, ήταν ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να προκαλέσει αύξηση της όρεξης μέσω αυξημένων αναγκών για θρεπτικά συστατικά και λόγω μιας εξελικτικής ανάγκης για συσσώρευση ενέργειας. Το τελευταίο συμβαίνει καθώς ο περιορισμός ύπνου εκλαμβάνεται ως επαγρύπνηση λόγω κινδύνου και ο οργανισμός συσσωρεύει ενέργεια για μελλοντική χρήση.

Στην έρευνα αυτή έλαβαν μέρος 30 υγιείς άνδρες και γυναίκες οι οποίοι είτε κοιμόντουσαν για 4 ώρες (περιορισμός ύπνου) είτε για 9 (συνηθισμένος ύπνος) για ένα ελεγχόμενο χρονικό διάστημα. Για τον εντοπισμό των αλλαγών στη νευρική απόκριση έναντι της τροφής χρησιμοποιήθηκε και απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού (MRI).

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όλοι όσοι συμμετείχαν στην ομάδα που κοιμόταν έως 4 ώρες είχαν πολύ αυξημένη απόκριση σε διατροφικά ερεθίσματα και εντοπίστηκε πολύ αυξημένη δραστηριότητα σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με ανταμοιβή όπως το κέλυφος του φακοειδούς πυρήνα, τον επικλινή πυρήνα, τον θάλαμο, τη νήσο και το προμετωπιαίο φλοιό. Η ανταμοιβή αυτή συνδέεται στενά με την κατανάλωση τροφής και μάλιστα όσο πιο μεγάλη περιεκτικότητα σε σάκχαρο τόσο μεγαλύτερη η ανταμοιβή.

Τα αποτελέσματα της έρευνας αποδεικνύουν την σαφή σύνδεση μεταξύ του ύπνου και την προδιάθεση για αυξημένη κατανάλωση τροφής. Υπάρχουν επιπλέον νευροχημικά σήματα, καθώς και επιδημιολογικά δεδομένα τα οποία αποδεικνύουν τη σχέση αυτή και φανερώνουν την σαφή σύνδεση μεταξύ κακού τρόπου ζωής, κακής διατροφής και άγχους με την αυξημένη συχνότητα παχυσαρκίας στον ανεπτυγμένο κόσμο.

Βιβλιογραφία
Marie-Pierre St-Onge, Andrew McReynolds, Zalak B Trivedi, Amy L Roberts, Melissa Sy, and Joy Hirsch, Am J Clin Nutr, April 2012, vol. 95 no. 4 818-824

Πηγές: www.kardiologika.blogspot.gr(Δρ Δημήτριος Ψυρρόπουλος)