-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Πέμπτη, 28 Ιουνίου 2012

Βρες το χρόνο να γυμναστείς!



Ζαγκανίκα Σοφία, MD
 Χρόνος... φαίνεται πως όσο μεγαλώνεις έχεις όλο και περισσότερα πράγματα να κάνεις σε λιγότερο διαθέσιμο χρόνο. Είναι σημαντικό να βάζεις προτεραιότητες στις υποχρεώσεις σου και μέσα σε όλη αυτή την πίεση, να βρεις και 5-10 ώρες την εβδομάδα για να αφιερώσεις στη γυμναστική σου. Αν το σκεφτείς μια δεύτερη φορά, θα συνειδητοποιήσεις πως πρόκειται για το 4% του χρόνου σου. Είναι ελάχιστο ποσοστό, αλλά αν ακολουθείς λάθος τακτική είναι πολύ πιθανό αυτό το 4% να γίνει 14% ή 24%.
  Αν έκανες μια υποτιθέμενη λίστα με τις υποχρεώσεις σου και το χρόνο που αφιερώνεις για να τις φέρεις εις πέρας, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα ανακαλύψεις πράγματα που κάνεις, για τα οποία δαπανάς πολύ περισσότερο χρόνο από ότι θα έπρεπε και στη χειρότερη περίπτωση δε χρειαζόταν καν να τα κάνεις. Οργάνωσε και εκμεταλλεύσου λίγο καλύτερα το χρόνο σου:
  1. Φτιάξε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα και καθόρισε ακριβώς ποια ώρα και ποιες μέρες θα γυμναστείς, θα σε βοηθήσει να μην πεις ''Δεν πειράζει μωρέ, θα πάω αύριο.''
  2. Προγραμμάτισε πόση ώρα διαθέτεις για να γυμναστείς. Έτσι θα αποφύγεις τη σπατάλη του χρόνου ενδιάμεσα στις αλλαγές των ασκήσεων.
  3. Αν προπονείσαι σε γυμναστήριο, πριν κάνεις μια εγγραφή, φρόντισε να ρωτήσεις ποιες είναι οι ώρες αιχμής (που συνήθως είναι ίδιες σε όλα τα γυμναστήρια, αλλά εξαρτάται από την περιοχή και την πόλη). Αποφεύγοντας αυτές τις ώρες, δε θα σπαταλήσεις πολύτιμο χρόνο περιμένοντας να αδειάσει το μηχάνημα που θέλεις να χρησιμοποιήσεις. Επίσης, τσέκαρε αν σε βολεύουν οι ώρες για τα μαθήματα της αίθουσας που σ'αρέσουν.

  4. Να έχεις πρόγραμμα με το τι ακριβώς έχεις να κάνεις κάθε μέρα, αυτό θα σε βοηθήσει πολύ και στο να δεις γρήγορα αποτελέσματα. Με τη βοήθεια του γυμναστή σου προσάρμοσε το στις ανάγκες σου και στο διαθέσιμο σου χρόνο. Αν δεν έχεις πρόγραμμα είναι πολύ πιθανό άθελα σου να συμπεριφερθείς σαν πρόβατο και να ακολουθείς τους γύρω σου.
  5. Άφησε το κινητό σου στην τσάντα σου μέσα στο ντουλαπάκι. Δώσε το τηλέφωνο του γυμναστηρίου σε ένα δύο κοντινά σου άτομα έτσι ώστε να σε βρουν εάν συμβεί κάτι σημαντικό.


                                      Το μόνο που χρειάζεσαι για να τα καταφέρεις είναι η θέληση!


Πηγές: www.fitnessmadeasy.blogspot.gr ( Χατζηζήση Φανή, personal-group excerciser, σύμβουλος διατροφής)