-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Πέμπτη, 2 Αυγούστου 2012

Γνωριμία με τη μπύρα!




Ζαγκανίκα Σοφία, MD

Όσο ο καιρός ανοίγει η μπύρα αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς επιλογές είτε στις εξόδους για ποτό ή και φαγητό είτε συνοδεύοντας την παρέα στο σπίτι ή στο μπαλκόνι. Καιρός να ρίξουμε μια βαθιά ματιά στο ποτήρι μας και να γνωρίσουμε το ρόλο της μπύρας στη διατροφή μας.
 
Μια γνωριμία χρόνων
Η μπύρα αποτελεί ένα από τα πιο 'αρχαία' αλκοολούχα ποτά στην ιστορία του ανθρώπου. Η πρώτη παρουσία της στη διατροφή του ανθρώπου χρονολογείται περίπου το 4000 π.χ. στη Μεσοποταμία, ενώ φαίνεται πως μπύρα παρασκεύαζαν και οι Βαβυλώνιοι και οι αρχαίοι Κινέζοι.

Η μπύρα ή ζύθος στα ελληνικά ανήκει στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών με βασικά συστατικά της το νερό, τη βύνη, το λυκίσκο και τη μαγιά και προκύπτει από τη διαδικασία της ζύμωσης του κριθαριού μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλα σιτηρά όπως η σίκαλη ή το σιτάρι. Το 93% της μπύρας αποτελείται από νερό και τα 100ml της αποδίδουν στον οργανισμό 43 θερμίδες. Με άλλα λόγια κάθε κουτάκι μπύρας 330ml περιεκτικότητας σε αλκοόλ 4% αποδίδει στον οργανισμό 142 θερμίδες.
Οι θερμίδες της μπύρας προέρχονται κατά κύριο λόγο από την αλκοόλη (4 περίπου γραμμάρια στα 100 ml) και τους υδατάνθρακες που περιέχει. Όπως και το κρασί έτσι και η μπύρα ανήκουν στα οινοπνευματώδη ποτά που εκτός από αλκοόλ περιέχουν κι άλλα θρεπτικά συστατικά. Η θρεπτική αξία της μπύρας διαφέρει ανάλογα με τις πρώτες ύλες παραγωγής της και τη διαδικασία της ζύμωσης. Σε γενικές γραμμές στη μπύρα συναντάμε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως ριβοφλαβίνη (Β2), νιασίνη (Β3), πυριδοξίνη (Β6), φυλλικό οξύ και μικρές ποσότητες βιταμίνης Β12, καθώς και μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως κάλιο, φώσφορο, σελήνιο, μαγνήσιο και μικρές ποσότητες ασβεστίου. Το κριθάρι και η παρουσία του λυκίσκου στη διαδικασία παραγωγής της φαίνεται να ευθύνονται και για το περιεχόμενό της σε αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά της διαφοροποιούνται ανάλογα με το είδος, τα βασικά υλικά παρασκευής της και τη διαδικασία παρασκευής, ενώ ερευνητικά δεδομένα συνδέουν το αντιοξειδωτικό περιεχόμενο της μπύρας με μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων όταν η κατανάλωσή της γίνεται με μέτρο.
 
Κατανάλωση με μέτρο
Αν και το αλκοόλ δεν αποτελεί απαραίτητο συστατικό της καθημερινής μας διατροφής, η μέτρια κατανάλωσή του έχει συνδεθεί με πολλαπλά οφέλη για την υγεία. Αντίθετα, η υπερκατανάλωσή του φαίνεται να αντιστρέφει τη θετική επίδραση στην υγεία εφόσον συνδέεται με την αύξηση του βάρους αλλά και με ασθένειες όπως η υπέρταση. Στην περίπτωση, ωστόσο, που συνηθίζεται να το καταναλώνετε συχνά, είναι σημαντικό να ακολουθούνται οι συστάσεις οι οποίες αναφέρονται σε 1 μερίδα αλκοόλ για τις γυναίκες και 1-2 για τους άνδρες την ημέρα. Το σημαντικό σε αυτή τη σύσταση είναι πως η ποσότητα αυτή δε λειτουργεί αθροιστικά, ενώ ως μερίδα αλκοόλ ορίζεται το ένα ποτήρι κρασί 150ml ή 1 κουτάκι μπύρα 330ml ή μία μεζούρα ποτού των 45ml.

Πηγές: www.iatronet.gr (Φαρατζιάν Πωλ MSc, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος)