-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Τρίτη, 4 Σεπτεμβρίου 2012

Σωστή διατροφή= Απώλεια βάρους & Ενέργεια



Ζαγκανίκα Σοφία, MD
Υπάρχει μεγάλη σύγχυση στο ευρύ κοινό όσον αφορά την αξία των υδατανθράκων στη διατροφή μας. Παρόλο που ο διάλογος σχετικά με το ποσοστό των υδατανθράκων που πρέπει να περιλαμβάνουν τα γεύματά μας συνεχίζεται, φαίνεται να υπάρχει ομοφωνία ως προς το είδος των υδατανθράκων που πρέπει να καταναλώνουμε.

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες είναι τα σάκχαρα και τα αμυλούχα τρόφιμα. Ο οργανισμός έχει την ικανότητα να μετατρέπει τα άμυλα σε απλά σάκχαρα. Όσο πιο σύνθετο είναι το άμυλο, τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεται το σώμα, για να το μετατρέψει σε σάκχαρο (γλυκόζη).
Μέτρια ή μεγάλη ποσότητα λίπους σε ένα γεύμα επιβραδύνει σημαντικά τον χρόνο κένωσης του στομάχου. Ομοίως, ένα γεύμα πλούσιο σε φυτικές ίνες επίσης επιβραδύνει τον χρόνο κένωσης. Στην ουσία, τα παραπάνω συμβάλλουν να μετατραπεί το γεύμα σε κάψουλα βραδείας απελευθέρωσης των συστατικών.


Η σημασία της σωστής πέψης
Για την ολοκλήρωση της πέψης των τροφίμων απαιτούνται 2-4 ώρες, καθώς τα σάκχαρα εισέρχονται με αργό ρυθμό στη ροή του αίματος, ώστε να μην προκληθεί υπογλυκαιμία λόγω της υπερβολικής έκκρισης ινσουλίνης. Αντίθετα, ένα τυπικό γεύμα πλούσιο σε σάκχαρα/υδατάνθρακες και χαμηλό σε πρωτεΐνες, λίπη και φυτικές ίνες, όπως είναι ένα ζαχαρούχο πρόγευμα με δημητριακά, τηγανίτες, τοστ, ή διάφορα σνακς μπορεί να αφομοιωθεί και να απορροφηθεί μέσα σε 20-45 λεπτά, προκαλώντας εγκεφαλική και σωματική δυσλειτουργία λόγω της γρήγορης και απότομης αύξησης του σακχάρου στο αίμα και της συνεχούς υπερβολικής έκκρισης ινσουλίνης για τον μεταβολισμό αυτού του σακχάρου. Ως εκ τούτου, ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται τη μείωση του σακχάρου στο αίμα και δημιουργεί τη λαχτάρα για λήψη ακόμα περισσότερων υδατανθράκων - κατάσταση που ταλαιπωρεί τόσα υπέρβαρα άτομα.

Τα επεξεργασμένα σάκχαρα
Τα περισσότερα σάκχαρα και υδατάνθρακες είναι επεξεργασμένα. Οι σύγχρονες μέθοδοι επεξεργασίας των τροφίμων μπορούν και διαχωρίζουν το περισσότερο σάκχαρο ή άμυλο ενός φυτού από τις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες, τα ανόργανα στοιχεία και τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά του. Επίσης, το υπερβολικό μαγείρεμα συνήθως απομακρύνει τα εναπομείναντα θρεπτικά συστατικά. Έτσι, εμείς περιοριζόμαστε σε υδατάνθρακες που δεν είναι αρκετά σύνθετοι, ώστε να δώσουν στον οργανισμό μας το χρόνο να επεξεργαστεί τα σάκχαρα που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για την απόδοση ενέργειας. Τελικά, τα σάκχαρα εισέρχονται άμεσα στο αίμα δημιουργώντας το έδαφος για κακή υγεία, η οποία εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους, μεταξύ των οποίων συμπτώματα Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ) και αυξομειώσεις των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα με επακόλουθη τη λαχτάρα για λήψη παραπάνω υδατανθράκων.

Οι υδατάνθρακες
Η περιεκτικότητα των γευμάτων ή των σνακ σε υδατάνθρακες δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25-40%. Επίσης, δεν αρκεί να αντικαθιστούμε τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες με σύνθετους υδατάνθρακες. Υψηλό ποσοστό πρόσληψης οποιασδήποτε μορφής υδατανθράκων χωρίς να ισορροπείται με το κατάλληλο ποσοστό λίπους και πρωτεϊνών, και πάλι θα προκαλέσει κακή απόκριση του σώματος στο επακόλουθο υπερβολικό φορτίο υδατανθράκων και σακχάρων.
Και μην ξεχνάμε κάτι πολύ σημαντικό: τις συνθήκες που τρώμε. Το πώς, πού και με ποιον τρώμε παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην καλύτερη απορρόφηση και αξιοποίηση των θρεπτικών συστατικών και γενικότερα στη μετουσίωση της τροφής σε θετική ενέργεια (ojas), που είναι και το τελικό δια ταύτα...
Πηγές: www.naturanrg.gr (Σοφία Παπαδοπούλου)