-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου 2012

Ξαναβρείτε τη χαμένη σας ενέργεια!


Ζαγκανίκα Σοφία, MD
Αίσθημα κόπωσης, ημικρανία, στομαχικές ενοχλήσεις, πόνοι στις αρθρώσεις διαταραχές στον ύπνο, κυκλοθυμία. Την άνοιξη και το καλοκαίρι δεν αλλάζει μόνο  η φύση, αλλάζει η ψυχολογία μας και φυσικά οι βιορυθμοί μας.
Το καλοκαίρι μας αποχαιρετά, η μέρα μικραίνει, η θερμοκρασία πέφτει και η ενέργειά μας επίσης. Η αλλαγή της εποχής προκαλεί σε πολλούς ανθρώπους ένα αδικαιολόγητο αίσθημα κόπωσης, που αρκετές φορές συνοδεύεται από ήπιες διαταραχές της υγείας.


Ο οργανισμός μας που στην αλλαγή της εποχής δυσκολεύεται να συγχρονίσει το βιολογικό του ρολόι καταπονείται κι απόαπότομη εναλλαγή των εποχών, καθότι δεν του δίνεται χρόνος για να προσαρμοστεί. Το πρώτο σημάδι έλλειψης προσαρμογής είναι το ανεξήγητο αίσθημα κόπωσης. Έτσι, πολλά άτομα αισθάνονται ιδιαίτερα κουρασμένα, νιώθουν ότι τους λείπει ύπνος, ενώ κατά τη διάρκεια της μέρας αισθάνονται να ξεμένουν εύκολα από ενέργεια.


Τα σημάδια της κόπωσης


• Πρωινή κούραση με δύσκολο ξεκίνημα
• Κράμπες και διάφοροι μυϊκοί πόνοι.
• Πόνοι στην πλάτη, τη μέση, στις αρθρώσεις.
• Συχνές ημικρανίες
• Πεπτικές διαταραχές
• Δερματικά προβλήματα (έκζεμα, έρπης).
• Δυσκολίες συγκέντρωσης και απομνημόνευσης.
• .Αϋπνίες
• Κακή διάθεση, ευερεθιστικότητα, υπερένταση
• Έλλειψη σεξουαλικής διάθεσης


Τι άλλο μπορεί να φταίει;
Η κακή διατροφή: οι διατροφικές ατασθαλίες του χειμώνα που φόρτωσαν το σώμα μας με κιλά και τοξίνες. Αυτό συμβαίνει αν το καθημερινό μας διαιτολόγιο περιλαμβάνει πολλά αμυλώδη και ζωικά λίπη που απορροφώνται γρήγορα σε βάρος των πρωτεϊνών, των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων. Επίσης, είναι γνωστό πως 1 στους 2  Έλληνες δεν τρώει σχεδόν τίποτα το πρωί, με αποτέλεσμα να ξεκινά τη μέρα του με άδειο στομάχι, δηλαδή χωρίς ενέργεια.
Οι δίαιτες αδυνατίσματος: που ξεκινούν συχνά αυτή την εποχή, είναι ένας άλλος παράγοντας κούρασης, καθώς το χάσιμο βάρους δημιουργεί μια φυσική κόπωση, της οποίας τα αίτια μπορεί να είναι ποιοτικά (έλλειψη βιταμινών) ή ποσοτικά (έλλειψη πρωτεϊνών), ενώ και η θέληση που απαιτείται σε μια δίαιτα φέρνει ένταση και στρες, που είναι υπεύθυνα για τη φυσική κούραση.
Οι μολυσματικές ασθένειες: πρόσφατη γρίπη ή κρυολόγημα, που αποδυνάμωσαν το αμυντικό σύστημα του οργανισμού
Οι πολλές ώρες καθιστικής ζωής ή ο εξουθενωτικός τρόπος ζωής μας που μετακινούμαστε με άγχος και χωρίς ανάσα ανάμεσα σε πολλές υποχρεώσεις (δουλειά-σπίτι –παιδιά).


Πάρτε τους δρόμους 
 

Μια απλή λύση είναι να πάρουμε τους δρόμους! Να μην κλεινόμαστε στο σπίτι και σκεφτόμαστε όλο τα ίδια και ίδια. Αν δεν μπορούμε να κάνουμε συστηματική άσκηση, τότε ας περπατήσουμε στο κοντινό μας πάρκο. Έτσι θα αυξήσουμε την ενεργητικότητά μας και ο οργανισμός μας θα παράγει περισσότερες ενδορφίνες, οι οποίες εκτός του ότι μειώνουν τον πόνο, φέρνουν και ευφορία.

Ξαναβρείτε τη φόρμα σας


Τρώτε υγιεινά: Θα πρέπει αποφύγετε ή να περιορίσετε από τη διατροφή σας τα λιπαρά και πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα, και να καταναλώνετε με μέτρο το κόκκινο κρέας, τη ζάχαρη και τα γλυκά. Δώστε έμφαση στο πρωινό γεύμα και προσπαθήστε να μην είναι πολύ βαρύ ούτε το μεσημεριανό, ούτε το βραδινό. Αντίθετα, προβλέψτε μικρά σνακ ανάμεσα στα κύρια γεύματα: με αυτόν τον τρόπο, θα αποφύγετε το αίσθημα υπνηλίας που έρχεται συνήθως μετά από ένα πλούσιο γεύμα και το οποίο εντείνεται στην αλλαγή των εποχών. Φροντίστε μάλιστα να εμπλουτίσετε τη διατροφή σας με αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες επιταχύνουν το μεταβολισμό και τις καύσεις και μ 'αυτόν τον τρόπο συμβάλλουν στην αίσθηση ευεξίας και στην ανάκτηση της χαμένης σας ενέργειας!
Κοιμηθείτε: Πριν από τις 12 το βράδυ αναπαυόμαστε καλύτερα. Προσπαθήστε πριν πάτε στο κρεβάτι να χαλαρώσετε είτε με μουσική είτε με ένα καλό βιβλίο. Την τηλεόραση ξεχάστε την!
Περπατήστε: Το βάδισμα μία ώρα τουλάχιστον την ημέρα διώχνει την κούραση και την ένταση. Προτιμήστε ένα ήσυχο δρομάκι χωρίς θορύβους και καυσαέρια. Ακόμη κι έναςαπλός περίπατος στο κοντινότερο πάρκο διεγείρουν την κυκλοφορία του αίματος βελτιώνουν την οξυγόνωση των ιστών, απομακρύνουν, μέσω της εφίδρωσης, τις τοξικές ουσίες.
Σταματήστε το κάπνισμα: Αν καπνίζετε, προσπαθήστε να το κόψετε ή τουλάχιστον να περιορίσετε τον αριθμό των τσιγάρων που κάνετε καθημερινά.
Περιορίστε τα φάρμακα: Γιατί τόσο τα δυναμωτικά όσο και τα ηρεμιστικά δεν είναι η καλύτερη λύση ενάντια στην κούραση, καθώς ενώ μπορεί να βοηθήσουν βραχυπρόθεσμα, μακροπρόθεσμα γίνονται βλαβερά.
Οργανωθείτε: Διαθέστε περισσότερο χρόνο για την πρωινή προετοιμασία σας, γιατί η βιασύνη πάντα κουράζει. Επίσης, βρείτε χρόνο για ξεκούραση, αφού η ανάπαυση είναι το καλύτερο όπλο για την καταπολέμηση της κούρασης.


Πολύ νερό και φρέσκοι χυμοί
 

Νερό, χυμοί φρούτων και λαχανικών. Όσα πιο πολλά υγρά καταναλώνετε, τόσο πιο πολύ βοηθάτε το οργανισμό σας και το δέρμα σας να έχει σωστή ενυδάτωση.
Μια πρόσφατη μελέτη στο περιοδικό Journal of Nutrition, έδειξε ότι τα άτομα που πάσχουν από αφυδάτωση, αισθάνονται μονίμως κουρασμένα, δε συγκεντρώνονταν και δεν ήταν χαρούμενα. Φροντίστε λοιπόν να πίνετε άφθονο νερό ή άλλα ποτά για να έχετε ενέργεια.

Πηγές: www.naturanrg.gr