-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2012

Έχεις άγχος; Τροφές που σε χαλαρώνουν!

Ζαγκανίκα Σοφία, MD

Nιώθεις το στρες να σε κυριεύει; Ευτυχώς για εσένα μπορείς να κάνεις πολλά για να χαλαρώσεις. Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη έρευνα, συγκεκριμένες βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία που βρίσκουμε σε ορισμένες τροφές, μπορούν να μειώσουν το στρες! Οπότε, την επόμενη φορά που θα νιώσεις το άγχος να σε καταλαμβάνει, δοκίμασε τις εξής τροφές:


Αποβουτυρωμένο γάλα:


Χάρη στην πρωτεΐνη του, το αποβουτυρωμένο γάλα βοηθάει στην σταθεροποίηση του σακχάρου στο αίμα. Για να μειώσεις την ένταση και το στρες, συνδύασε το με κάτι γλυκό (όπως μούρα) και φτιάξε ένα σούπερ smoothie.

Γαλοπούλα:

Δεν είναι τυχαίο που μετά από ένα γεύμα πλούσιο σε γαλοπούλα νιώθεις πιο χαλαρή από ποτέ. Η γαλοπούλα που περιέχει το αμινοξύ τρυπτοφάνη σε μεγάλη ποσότητα, βοηθά στην έκχυση της ορμόνης της χαράς σεροτονίνης, οπότε το στρες πάει περίπατο. 

Γλυκοπατάτες:

Εκτός του ότι με τους υδατάνθρακες που περιέχουν μας ικανοποιούν τη λιγούρα μας για κάτι λιπαρό, οι γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε Β- καροτίνη και φυτικές ίνες και βοηθούν το σώμα να ισορροπεί τα επίπεδα σακχάρου.

 Αβοκάντο:

Σου παρέχουν μια γερή δόση μονοακόρεστων λιπαρών και καλίου που βοηθούν στην καταπολέμηση του στρες και την μείωση της πίεσης. 

 Βερίκοκα:

Τα θαυματουργά αυτά φρούτα είναι πλούσια σε βιταμίνη C και φυτικές ίνες ενώ το μαγνήσιο που περιέχουν είναι φυσικό μυοχαλαρωτικό, και μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της έντασης των μυών μας 

 Αμύγδαλα, φιστίκια και καρύδια:

Τούτοι οι ξηροί καρποί είναι γνωστοί για την χαλάρωση που προκαλούν. Τα αμύγδαλα ειδικά, είναι πλούσια σε βιταμίνες Β & Ε και ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού ενώ τα καρύδια και τα φιστίκια μειώνουν το στρες και ρίχνουν την πίεση.

Σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά:

Το σπανάκι, το μπρόκολο, το λάχανο αλλά και τα υπόλοιπα σκούρα πράσινα λαχανικά, είναι πλούσια σε κάλλιο το οποίο μπορεί να καλμάρει άμεσα τα νεύρα μας. Επίσης, οι φυτικές ίνες που περιέχουν και όχι μόνο βοηθούν στην ισορροπία των σακχάρων στο αίμα αλλά βοηθούν και στην καλύτερη πέψη των τροφών. 

 Μύρτιλλα:

Τα μύρτιλλα είναι πλούσια σε βιταμίνη C πολλά αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. Η βιταμίνη C είναι σημαντική στο να μειώσεις την ένταση που νιώθεις στο σώμα, ενώ και οι φυτικές ίνες έχουν την ικανότητα να ισορροπούν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Μην ξεχνάς πως οι μεγάλες αυξομειώσεις του σακχάρου, φέρνουν απότομες αλλαγές στη διάθεσή σου και θα ενισχύσουν το στρες. 

Πορτοκάλια:

Όταν είμαστε σε καθεστώς άγχους, το ανοσοποιητικό μας σύστημα υποφέρει. Η βιταμίνη C που βρίσκουμε σε μεγάλη ποσότητα στα πορτοκάλια, μας βοηθά να μειώσουμε το στρες, να σταθεροποιήσουμε την πίεση του αίματος και να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

 Ψάρι:

Μια διατροφή πλούσια σε ψάρι άρα και ω-3 λιπαρά, όχι μόνο προστατεύει την καρδιά σου αλλά διατηρεί τις ορμόνες του άγχους (κορτιζόλη και αδρεναλίνη) σε σταθερά επίπεδα. 

Πηγές: www.womenonly.gr