-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Πέμπτη, 11 Οκτωβρίου 2012

Πόσες λιγότερες θερμίδες πρέπει να παίρνω για να χάσω κιλά;

Ζαγκανίκα Σοφία, MD
Αν προσέξετε την διατροφή σας και καταναλώνετε 1.100 θερμίδες λιγότερες την ημέρα, θα χάσετε ένα (1) κιλό την εβδομάδα. Αν το βρίσκετε πολύ δύσκολο, τότε καταναλώστε 550 θερμίδες λιγότερες την ημέρα και θα χάσετε μισό κιλό την εβδομάδα. Αν δεν το βρίσκετε πολύ ικανοποιητικό να χάνετε μισό κιλό την εβδομάδα, σκεφτείτε απλά ότι σε ένα μήνα θα χάσετε 2 κιλά και σε ένα χρόνο (52 εβδομάδες), θα χάσετε 26 κιλά! 

 Έχετε στο νου σας πως ένας ορισμένος αριθμός θερμίδων καίγεται, ακόμη και αν δεν κάνετε τίποτα καθώς η καρδιά, τα νεφρά, οι πνεύμονες, οι αδένες εργάζονται. Φυσικά, όσο πιο κουραστική εργασία κάνετε, τόσο περισσότερες θερμίδες θα κάψετε. Αν και κάθε άνθρωπος έχει το δικό του ρυθμό καταναλώσεως θερμίδων, δείτε μερικές ενδεικτικές τιμές :

Κατανάλωση θερμίδων σε μια ώρα
Ύπνος 70
Ξαπλωμένος 75
Καθισμένος 80
Πλύσιμο και ντύσιμο 85
Περίπατος 150
Περπάτημα 170
Βάδισμα γρήγορο (5 χλμ. την ώρα) 450
Ανέβασμα σκάλας 450
Τρέξιμο γρήγορο 490
Ψώνια 300
Τακτοποίηση δωματίου 200
Γυάλισμα παρκέ με το χέρι 450
Πλύσιμο πιάτων 200
Μαγείρεμα 150
Πλύσιμο ρούχων στο χέρι 300
Σιδέρωμα 150
Πλέξιμο 130
Οδήγηση αυτοκινήτου 150
Εργασία γραφείου 130
Πληκτρολόγηση στον Η/Υ 140
Σκληρή Εργασία 600
Χορός 350
Γυμναστική 350
Ποδήλατο 350
Κολύμπι γρήγορο 400
Κηπουρική 220
Ποδόσφαιρο 350
Σκι 480
Τένις 420
Παίξιμο πιάνο, κιθάρας, κ.λ.π 200
Μπιλιάρδο 150
Μπόουλινγκ 200
Παίξιμο χαρτιών 100   
χαστε βάρος

 Αξίζει να σημειωθεί βέβαια, ότι κάθε οργανισμός είναι μοναδικός και κατ' επέκταση ο μεταβολισμός λειτουργεί με διαφορετικό μοναδικό τρόπο για τον καθένα! Επομένως πριν προβείτε σε μια προσπάθεια απώλειας περιττών κιλών καλό θα ήταν να εξετάσετε το μεταβολικό προφίλ του δικού σας οργανισμού και με τη βοήθεια ειδικών να ακολούθησετε μια ισορροπημένη διατροφή απώλειας βάρους(Ιατρείο Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης, Κλεάνθους 16, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310-944050).

Πηγές: www.diet4all.gr