-----------------------------
Τι είναι ο μεταβολισμός και γιατί πρέπει να τον παρακολουθούμε με σχολαστικότητα;

Όλοι οι οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ανθρώπινος, για να διατηρηθούν στη ζωή και να επιτελέσουν τις διάφορες λειτουργίες τους μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια.

Αυτή η διαδικασία, με τη βοήθεια του οξυγόνου, γίνεται μέσα στα κύτταρα, δηλαδή σε κάποια οργανίδια που ονομάζονται μιτοχόνδρια και τα οποία αποτελούν στην ουσία το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Εκτός όμως από την ενέργεια παράγονται και κάποιες άλλες ουσίες, οι "ελεύθερες ρίζες οξυγόνου" (ΕΡΟ) που κατά κάποιο τρόπο είναι τα "καυσαέρια" αυτών των δραστηριοτήτων του οργανισμού μας και οι οποίες είναι ιδιαίτερα τοξικές αν συγκεντρωθούν σε μεγάλες ποσότητες στο σώμα μας.

Ο οργανισμός μας, προσπαθεί μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, δηλαδή της φυσικής άμυνας που διαθέτει να απομακρύνει αυτά τα τοξικά κατάλοιπα.

Αν όμως ο οργανισμός δεν τα καταφέρει τότε οι ΕΡΟ καταστρέφουν, "κομματιάζουν" τα κύτταρά μας με αποτέλεσμα την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών και παθολογικών καταστάσεων.

Υποστηρίζεται ότι αν ήταν δυνατό αμέσως μετά τη δημιουργία τους να αφαιρούνται από τον οργανισμό οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου δεν θα αρρωσταίναμε ούτε θα γερνούσαμε σχεδόν ποτέ.

Από τα παραπάνω προκύπτει ένα βασικό ερώτημα:

-Πως μπορούμε να παρακολουθούμε και να προστατεύουμε το μεταβολισμό μας ώστε να αποφεύγουμε ή να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες και τις υπόλοιπες δυσάρεστες καταστάσεις;

Απάντηση

Καταρχάς πρέπει να εκτιμηθεί εργαστηριακά με αιματολογικές εξετάσεις

1) ο αριθμός των τοξικών κατάλοιπων δηλαδή των ελεύθερων ριζών οξυγόνου (dROMs) και

2) το επίπεδο της άμυνας του οργανισμού δηλαδή των αντιοξειδωτικών ουσιών (BAP).

Στη συνέχεια έχοντας σαν βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων πρέπει να γίνεται η ταυτοποίηση του μεταβολικού προφίλ του εξεταζόμενου.

Μέσω των εξετάσεων, συνήθως βελτιώνονται εξαιρετικά πρώτον οι συνθήκες αντιμετώπισης των ασθενειών που ήδη έχουν εκδηλωθεί στον κάθε άνθρωπο και δεύτερον οι συνθήκες πρόληψης πολλών παθολογικών καταστάσεων.

Οι εξετάσεις αυτές, η ερμηνεία τους και η επακόλουθη καθοδήγηση πρέπει, σύμφωνα με τα παραπάνω, να γίνονται σε όλες τις ηλικίες τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους.

Ένα παράδειγμα που δείχνει χαρακτηριστικά τι σημαίνει η οξείδωση για το μεταβολισμό είναι αυτό με το μήλο: όταν αφήνουμε ένα καθαρισμένο μήλο για λίγη ώρα εκτεθειμένο στον αέρα τότε αυτό ‘’μαυρίζει’’ επειδή ‘’καταστρέφεται’’ από το οξυγόνο, δηλαδή τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (ΕΡΟ).

Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε κύτταρο του ανθρώπινου οργανισμού που ‘’βομβαρδίζεται’’ καθημερινά με περισσότερες από 10.000 ΕΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν η οξείδωση.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από το βιβλίο "Μεταβολισμός και Οξείδωση, ένα από τα μυστικά της ζωής", Δρ Δημήτριος Ζ. Ψυρρόπουλος (τηλ: 6944-372-956), Εκδόσεις Copy City, Θεσσαλονίκη, 2012.

Στη σύγχρονη Ιατρική Μονάδα Μελέτης Μεταβολισμού και Οξείδωσης - MUMS παρακολουθείται ο μεταβολισμός και προσφέρεται πλήρης κάλυψη με οδηγίες και θεραπευτική – διατροφική καθοδήγηση (Θεσσαλονίκη, Κλεάνθους 16, τηλεφωνικό κέντρο επικοινωνίας – πληροφοριών - ραντεβού 2310 94 40 50).

Σε ‘’δύσκολες’’ περιπτώσεις διερευνάται και ο μοριακός μεταβολισμός των τριών βασικών συστατικών όλων των οργανισμών δηλαδή των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων (proteomics, glycomics, lipidomics).

Πληροφορίες:

-2310 94 40 50
-6983 85 78 23
-www.kardiologika.blogspot.com
-www.medecinalnature.blogspot.com
-www.mus-metabolism.blogspot.com
-e-mail:
metabolism.mums@gmail.com

Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2012

Keep walking...



Ζαγκανίκα Σοφία, MD
Εσείς ξέρετε να περπατάτε;
Μην βιαστείτε να απαντήσετε θετικά! Σίγουρα, δεν γνωρίζετε τους σωστούς κανόνες. Πότε είναι η σωστή ώρα; Πριν ή μετά το φαγητό; Όλες τις μέρες; Ανακαλύψτε τις ιδανικές διαδρομές και μάθετε ποια προβλήματα υγείας θα ξεπεράσετε με ένα καλό περπάτημα ακόμη και στους δρόμους των πολύβουων πόλεων;

Το περπάτημα είναι «φάρμακο»

Tα μαθήματα σωστού βαδίσματος αποτελούν στην Αμερική την τελευταία λέξη της μόδας. Αλλά και στην Ευρώπη, Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία διοργανώνονται συνεχώς μαθήματα walking σε ανοιχτούς χώρους. Στη Φεράρα, μάλιστα, της Ιταλίας διοργανώθηκε πρόσφατα ένα πρόγραμμα υπό την αιγίδα του πανεπιστημίου, με σκοπό να κινητοποιήσει τους πολίτες προς αυτή την κατεύθυνση. «Για  να έχουμε καλή υγεία δεν χρειάζεται να κάνουμε ριζικές αλλαγές στη ζωή μας, αρκεί να εντάξουμε το περπάτημα στην καθημερινή μας ρουτίνα»,διαβεβαιώνει ο καθηγητής Francesco Conconi, υπεύθυνος του προγράμματος που, όχι τυχαία, ονομάζεται «Το περπάτημα είναι φάρμακο». Τα ευεργετικά αποτελέσματα αυτής της άσκησης αποδείχθηκαν  και πριν 6 χρόνια στη Περούτζια σε ένα παρόμοιο πρόγραμμα, όπου συμμετείχαν 200 άτομα που έπασχαν από σακχαρώδη διαβήτη. Τότε, αποδείχθηκε εμπράκτως ότι κάθε ασθενής που αφιέρωσε στο περπάτημα 1 ώρα την ημέρα βελτίωσε την υγεία του ενώ συγχρόνως εξοικονόμησε 660 ευρώ το χρόνο που θα έδινε σε φάρμακα.  

Εύκολο! Αρκεί να ακολουθήσετε 3 κανόνες

Θεωρητικά, το περπάτημα δεν χρειάζεται εκπαίδευση, αρκεί να βγούμε από το σπίτι και να κινήσουμε τα πόδια μας. Στην πράξη, όμως, είναι σημαντικό να εφαρμόσουμε κάποιους κανόνες, απλούς μεν, αλλά απαραίτητους για δούμε θετικά αποτελέσματα στο σώμα μας και στη φυσική μας κατάσταση.

1. Βαδίστε με σταθερό βήμα
Βγήκατε για περπάτημα; Ωραία, μπορείτε να το κάνετε και στους δρόμους της πόλης, αρκεί να μην σταματάτε κάθε λίγο μπροστά σε βιτρίνες. Πρέπει να περπατάμε με γρήγορο σταθερό βηματισμό -όχι τρέχοντας- αλλά με την απαραίτητη ενέργεια, ώστε η καρδιά μας να χτυπά πιο γρήγορα και να ιδρώνουμε ελαφρά.

2. Πρώτα 15 μετά 30 λεπτά
Στην αρχή του προγράμματος είναι αρκετό να περπατάμε τουλάχιστον 15 λεπτά την ημέρα, ώστε να «προπονήσουμε» προοδευτικά την καρδιά μας. Στη συνέχεια, θα τηρούμε ένα καθημερινό πρόγραμμα διάρκειας 30’-60’ καθημερινά.

3. Καλύτερα με φίλους
Αν βρίσκετε βαρετό το μοναχικό περπάτημα, μπορείτε να το κάνετε με φίλους. Δημιουργεί κίνητρο και είναι σίγουρα πιο διασκεδαστικό, αρκεί να μην αποτελεί αφορμή για κουβεντούλα, χάνοντας έτσι το στόχο σας.

Ποια είναι η σωστή ώρα;

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα και γενικότερα όταν η θερμοκρασία είναι πιο χαμηλή, η καλύτερη ώρα είναι μετά το μεσημεριανό φαγητό. Ακόμη, κι αν είστε απασχολημένοι, ίσως μπορεί να εξοικονομήσετε 20-30 λεπτά ελεύθερου χρόνου. Μια μικρή βόλτα μετά το φαγητό ενεργοποιεί το κυκλοφορικό σύστημα και την κινητικότητα των εντέρων, βοηθώντας στην καλή πέψη. Αυτή η ώρα είναι ιδανική και για τους ηλικιωμένους γιατί η θερμοκρασία είναι πιο υψηλή και έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν λίγο ήλιο. Αντίθετα, τους ζεστούς μήνες καλό είναι να περπατάμε νωρίς το πρωί ή το βραδάκι όταν πέσει ο ήλιος.

Ιδανικό για την εμμηνόπαυση

Η είσοδος στην εμμηνόπαυση κάνει πολλές γυναίκες να ανησυχούν για το ενδεχόμενο εμφάνισης οστεοπόρωσης. Κατά την εμμηνόπαυση, τα επίπεδα των οιστρογόνων πέφτουν με αποτέλεσμα να επιταχύνεται η απώλεια μετάλλων από τα οστά και αυτά να γίνονται εύθραυστα. Η άσκηση σε τακτική βάση, όπως το περπάτημα, μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση δυνατών οστών. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με τον καθηγητή Francesco Conconi, το περπάτημα ευνοεί την εναπόθεση του ασβεστίου στα οστά.

Η καλύτερη άσκηση για το διαβήτη και την καρδιά

Το περπάτημα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τους διαβητικούς, σύμφωνα με νέα έρευνα. Επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Νιούκαστλ ανακάλυψαν ότι τα άτομα που εμφάνισαν διαβήτη σε μεγαλύτερη ηλικία ή πάσχουν από διαβήτη τύπου 2 μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα αποθήκευσης γλυκόζης και καύσης λίπους του οργανισμού τους, αν περπατούν 45 επιπλέον λεπτά την ημέρα.

Και βέβαια, είναι γνωστό πως για την υγεία της καρδιάς το περπάτημα αποτελεί την καλύτερη άσκηση, αφού σύμφωνα με οδηγίες της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, η μόνη ωφέλιμη άσκηση για το εν λόγω όργανο είναι η αερόβια. 
Πηγές: www.naturanrg.gr